Europees Schadeformulier

Gratis juridisch advies

Het schadeformulier ziet er in heel Europa hetzelfde uit en wordt daarom ook wel het Europees schadeformulier genoemd. Het schadeformulier wordt ook wel eens aanrijdingsformulier genoemd. Het schadeformulier wordt door verzekeraars gebruikt om te bepalen wie er schuldig is bij een ongeval. En wat het schadebedrag is. Het is belangrijk dat je het formulier altijd zo volledig mogelijk invult.

Een verkeersongeval kan grote gevolgen hebben voor de rest van uw leven. Lichamelijke klachten als een whiplash, rugklachten of andere vormen van (blijvend) letsel kunnen het gevolg zijn.

Het kan gaan om een verkeersongeval waarbij alleen motorvoertuigen betrokken zijn, zoals een auto, motor of bromfiets. Ook kan het gaan om een verkeersongeval waarbij een niet gemotoriseerde (‘kwetsbare’) verkeersdeelnemer betrokken is, zoals een fietser of voetganger. Vooral deze laatste groep krijgt na een verkeersongeval vaak te maken met de langdurige gevolgen van letsel. Veel fietsers en voetgangers laten het er na een aanrijding bij zitten. Het kan zijn dat u niet op de hoogte bent van de bestaande regels, misschien voelt u zich ‘medeschuldig’ aan het ongeval of is de schade naar schatting te laag.

Ook kan het zijn dat de schade pas na verloop van tijd duidelijk wordt of dat de tegenpartij zich niet bekend heeft gemaakt. Gevolg kan zijn dat u volledig opdraait voor de langdurige of blijvende gevolgen van het ongeval.

Kosten voor medische behandelingen, inkomensverlies, beperkingen van doorstroming in opleiding of werk en beperkingen in vrije tijd komen veel voor. Ook als blijkt dat de aanrijding is veroorzaakt door bijvoorbeeld een onverzekerd motorvoertuig kunt u te maken krijgen met ingewikkelde procedures om uw schade alsnog vergoed te krijgen.

Enkele voorbeelden van verkeersongelukken (veroorzaakt door de tegenpartij):
· De kop-staart botsing;
· Aanrijding tussen auto en voetganger;
· Aanrijding tussen auto en fietser;
· Aanrijding tussen auto en minderjarigen;
· Verkeersongevallen waarbij sprake is van roodlicht situaties;
· Aanrijdingen waarbij verkeer van rechts kwam;
· Aanrijding waarbij een bestuurder de voorrangsregels schendt;
· Aanrijdingen met een dodehoek ( vrachtwagens vs fietsers );
· Aanrijdingen waarbij de straat niet voldoet; en
· Aanrijdingen met passagiers of inzittenden.