Een medische misser is een fout die wordt gemaakt tijdens een medische behandeling en die nadelige gevolgen heeft voor de patiënt. Dit kan variëren van een verkeerde diagnose tot een chirurgische fout of een verkeerd voorgeschreven medicijn. Medische missers kunnen ontstaan door menselijke vergissingen, miscommunicatie tussen zorgverleners, technische problemen of een gebrek aan protocollen.
In ernstige gevallen kunnen ze leiden tot blijvende schade of zelfs de dood van een patiënt. Veel zorginstellingen werken actief aan het verminderen van medische missers door middel van protocollen, opleidingen en technologische hulpmiddelen.
Een slachtoffer van een medische misser heeft verschillende verhaalsmogelijkheden om schadevergoeding of genoegdoening te krijgen. Dit zijn de belangrijkste opties:
Het zorgvuldig bewaren van bewijsmateriaal en nauwkeurig documenteren is essentieel. Met een gratis persoonlijk incidentenrapport zorgt u ervoor dat alle belangrijke gegevens overzichtelijk en digitaal beschikbaar zijn.
Als de patiënt schade heeft geleden door de medische misser, kan een civiele rechtszaak worden aangespannen tegen de zorgverlener of instelling. De patiënt moet dan bewijzen dat er sprake is van een medische fout en dat dit schade heeft veroorzaakt. Vaak wordt dit afgehandeld via de aansprakelijkheidsverzekering van de zorgverlener.
In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij ernstige nalatigheid of opzettelijk verkeerd handelen, kan de zorgverlener strafrechtelijk worden vervolgd. Dit gebeurt zelden en wordt beoordeeld door het Openbaar Ministerie.
Een klacht kan worden ingediend bij een tuchtcollege, zoals het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Als de zorgverlener aantoonbaar verwijtbaar heeft gehandeld, kan deze een waarschuwing, berisping, schorsing of zelfs een beroepsverbod krijgen.
De patiënt kan eerst in gesprek gaan met de arts of zorginstelling om de fout te bespreken en een oplossing te zoeken. Veel ziekenhuizen hebben een klachtenfunctionaris of patiëntenvertrouwenspersoon.
Zorginstellingen zijn verplicht aangesloten bij een geschillencommissie. Een patiënt kan hier een klacht indienen en mogelijk een schadevergoeding krijgen zonder een dure rechtszaak te starten.
Als de patiënt vindt dat de zorgverlener onzorgvuldig heeft gehandeld, kan een klacht worden ingediend bij de IGJ. De inspectie beoordeelt of er sprake is van een structureel probleem en kan maatregelen opleggen.
Deze website is een gezamenlijk initiatief van SDW Advocaten en INBC BV en heeft los van financiele support aan Slachtofferhulp geen directe relatie met de website www.slachtofferhulp.nl .
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |